• gra, zabawa
  • dziecko
  • radość, wesołość
  • nauczyciele
  • wiedza
  • nauka, uczenie
  • bezpieczeństwo
  • mądrość
  • przyjaciele

Od niepodległości Polski po grupy ludzkiej krwi- podróż historyczna i intelektualna.

Jak 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości sprawiło, że uczyliśmy się o grupach krwi, formie reportażu oraz spotkaliśmy się z Panią Profesor Urszulą Glensk ??? Dwa tygodnie temu wybraliśmy się na wystawę „1918–2018: stulecie niepodległości. Polska – światu”. Jednym z bohaterów wystawy był Ludwik Hirszfeld, wybitny bakteriolog i immunolog żydowskiego pochodzenia, po wojnie związany z Wrocławiem. Jedno z największych osiągnięć naukowych Hirszfelda to praca nad grupami krwi. Zatem tydzień zaczęliśmy od krwi… Młodsze dzieci oglądały krwisty odcinek „Było sobie życie”, starsze wzięły udział w fantastycznej lekcji biologii przygotowanej przez Pana Kubę. Co właściwie płynie w naszych naczyniach krwionośnych? Czym różnią się żyły od tętnic? Czy krew to w większości tylko woda? Kto może być dawcą krwi dla kogo… i dlaczego? Tak przygotowani sięgnęliśmy po wybitną biografię Hanny i Ludwika Hirszfeldów. Pani Justyna – polonistka, omówiła (w ramach zapoznawania uczniów z formą reportażu) rozdział o córce Hirszfeldów z książki „Hirszfeldowie. Zrozumieć krew”. Pani Justyna zaprosiła też autorkę tej wybitnej biografii – Urszulę Glensk – na spotkanie z klasami 4-8. A klasy 0-1 w podzięce za opowieści dla starszaków przygotowały dla Pani Glensk „krwinkowy” portret Ludwika Hirszfelda.